THP-motor

THP-motor

Afspraak maken?

Maak hier uw afspraak

THP-motor

 

Wij kunnen het concept van de constructeur niet veranderen,
maar wij kunnen het wel zoveel mogelijk compenseren.

 

Algemeen

De THP-motor (Turbo High Pressure) is een benzinemotor, die door BMW en PSA Peugeot Citroën is ontwikkeld. Bijzondere kenmerken van deze motor zijn de direct ingespoten brandstof en een variabele kleptiming. De THP-motor is voorzien van een turbo met variabele drukregeling. Er zijn ook varianten ontwikkeld met een motorinhoud van 1.4 liter en 1.6 liter zonder turbo. Deze motor wordt geleverd in een 1.4 liter (EP4) en een 1.6 liter (EP6). De aanduiding voor deze motoren bij BMW/Mini zijn N13 en N18. Deze motoren zijn ontwikkeld met de nieuwste technologie voor zuinig rijden en een lage uitstoot van CO2. De prestaties van de THP-motor kunnen in de praktijk wat tegenvallen. Verminderd vermogen, hoog olieverbruik en een rammelend geluid uit de buurt van de distributie. Dat is natuurlijk niet leuk, maar gelukkig is er wel wat aan te doen.

 

Motor

 

Vervuiling inlaatkanaal

Bij een direct ingespoten benzinemotor stroomt het mengsel niet meer langs de inlaatkleppen de verbrandingsruimte in, maar de brandstof wordt direct in de verbrandingsruimte ingespoten. Hierdoor worden de inlaatkleppen niet meer ‘schoongespoeld’ en kan er een vettige vervuiling op de kleppen afzetten. De luchtinlaat wordt kleiner met als gevolg dat de verbranding van het mengsel niet meer optimaal is. In eerste instantie zal het motormanagementsysteem corrigeren, maar uiteindelijk levert de motor minder vermogen, reageert niet meer lekker op het gaspedaal en kan gaan inhouden tijdens het rijden. Het lampje van het motormanagementsysteem hoeft niet te gaan branden.

Om deze vervuiling te verwijderen hebben wij vele producten uitvoerig getest. Reinigen met een Valvecleaner ( spuitbus oid ) geeft bij ernstige vervuiling geen of onvoldoende resultaat. Soms wordt de vervuiling alleen wat dunner, maar verdwijnt niet. Een Valvecleaner kan wel goed gebruikt worden bij een jaarlijkse onderhoudsbeurt, nadat de kleppen eerst gereinigd zijn. Mogelijk blijven de kleppen dan langer 'schoon'.

Het beste resultaat wordt bereikt met het stralen van de inlaatkleppen met een granulaat. Hiermee hebben wij inmiddels zeer veel ervaring mee opgedaan. De kleppen en het inlaatkanaal worden weer brandschoon en de verbranding van het mengsel weer optimaal.

Inlaatkanaal

 

Olieverbruik

De vervuiling op de kleppen van de THP-motor ontstaat door oliedampen in de verbrandingsruimte. Deze oliedampen zijn voornamelijk het gevolg van olieverbruik. Dit olieverbruik ontstaat door verkleefde zuigerveren of via de klepstelen door niet goed afdichtende klepseals. Er komt dan teveel olie boven de zuiger en bij verbranding ontstaat er een vettige brij op de relatief koude inlaatkleppen. De verkleving van de zuigerveren kunnen we behandelen door middel van flushen van de motor. Een toevoeging aan de motorolie zorgt ervoor dat de zuigerveren beter gaan afdichten en het olieverbruik vermindert, waardoor de vervuiling van de inlaatkleppen ook vermindert. Daarna voorzien wij de nieuwe olie van een toevoeging en doen een toevoeging door de brandstof. Met deze toevoegingen zullen de verkleefde zuigerveren langer worden gereinigd voor een optimaal resultaat.

Het vervangen van de klepseals is ingrijpender. Hiervoor moet de cilinderkop worden gedemonteerd. Ook wordt dan de hierboven beschreven flush methode toegepast. Deze behandelingen geven over het algemeen een goed resultaat.

Cilinderkop

 

Distributieketting

Een ander voorkomend euvel bij de THP-motor is de distributieketting. Door het rekken van de ketting is de kleptiming niet meer correct, waardoor de motor uiteindelijk ook minder vermogen levert, gaat inhouden en bijdraagt aan de vervuiling van de inlaatkleppen. Ook kan de ketting door rek tegen de geleider aanslaan, waardoor een ratelend geluid te horen is. Remedie is een nieuwe, aangepaste distributieketting. Daarbij worden de tandwielen en de kettingspanner ook vervangen. In sommige gevallen vervangen wij ook de elektroklep van de nokkenasversteller. Deze onderdelen zijn gemodificeerd en verbeteren de duurzaamheid en prestaties. Te lang doorrijden met een uitgerekte ketting veroorzaakt in veel gevallen onnodige gevolgschade.

Distributieketting

 

Turbo

Als uw THP-motor geen vervuilingsproblemen heeft en de distributie staat nog netjes op tijd, maar u heeft toch klachten over de prestaties van uw auto, dan kan er een probleem met de turbo zijn. Door een defect in de turbo levert de motor aanzienlijk minder vermogen. Of de turbo lekt inwendig veel olie langs het asje van het schoepenwiel. Ook kan door slijtage van het asje van de Wastegate de turbo onvoldoende druk leveren, waardoor de prestaties aanzienlijk verminderen. In dit geval is het vaak mogelijk de turbo te repareren.

 

Diagnose

Als u klachten heeft over de prestaties van uw THP-motor wil dat natuurlijk niet zeggen dat al deze mankementen aanwezig zijn. Wij kunnen met behulp van een scoop in uw motor kijken naar de mate van vervuiling. Ook kunnen wij de staat van de distributieketting controleren. Zo krijgt u een betrouwbare diagnose van uw motor. Indien er reparaties nodig zijn krijgt u van ons vooraf een heldere prijsopgaaf. Mochten er zaken zijn waarvan niet direct duidelijk is of reparatie nodig is, dan bespreken wij dat voorafgaand aan de reparatie. Zo kunnen er geen misverstanden ontstaan en kunt u verzekerd zijn dat u een geweldig presterende motor krijgt.

 

Preventie

Helaas zal het niet altijd mogelijk zijn de vervuiling van het inlaatkanaal tegen te gaan, maar u kunt er wel wat aan doen om het zo lang mogelijk in de hand te houden. Tank altijd de ‘duurdere’ benzine. Hierin zit een toevoeging om de verbrandingsruimte te reinigen. Bovendien gaat de motor zuiniger rijden. Laat uw motor elk jaar voorzien van nieuwe olie, welke door de fabrikant wordt voorgeschreven. Een preventieve behandeling met een Valvecleaner vertraagd het vervuilingsproces.. Rij niet altijd in de hoogste versnelling (dit is meestal de 6e versnelling). Als u bijvoorbeeld een lang traject in de vijfde versnelling rijdt, is de ‘flow’ van de inlaatlucht langs de inlaatkleppen groter. Hierdoor worden de kleppen toch enigszins schoongespoeld.

 

Tot slot

Op internet staat veel geschreven over de THP-motor. Vaak minder positieve verhalen. Realiseert u zich dat niemand de moeite neemt om een positief verhaal op te schrijven. En niet zelden zijn de negatieve ervaringen aangedikt om welke reden dan ook. De THP-motor is een geweldige motor die veel rijgenoegen kan geven. Heeft u klachten over de motor van uw auto, maak dan een afspraak met ons en u krijgt een heldere diagnose. Een diagnose kost €225,-

 

Bekijk hier de site van de THP specialist